Mange av de videregående skolene i Akershus har etterhvert laget seg gode systemer og rutiner for oppfølging av elevers fravær. Fravær er en av de største årsakene til at elever gjør det dårlig i fag, dropper ut av skolen eller ikke kommer seg videre i utdanningen, på skole og ikke minst som lærling. Det første en bedrift ser etter når elever søker lærligekontrakt er om de har fravær. Og nå holder det ikke å ha lite fravær på Vg2, men bedriftene ser også på Vg1 fraværet. Et akseptabelt fravær kan være sykdom inntil tre dager på et år! Det forteller oss at bedriftene er opptatt av å få ansatte som er stabile og til å stole på.
På vår skole, har vi laget rutiner for oppfølging av elevers fravær hvor kontaktlærer allerede ved første umeldte fravær, ringer eleven og er litt bekymret.."går det bra med deg? har det skjedd noe på vei til skolen i dag?". Det er jo for oss helt uforstående at eleven ikke møter på skolen dersom han ikke har gitt beskjed om det. Videre vil vi ved andre og tredje gangs fravær kontakte hjemmet og vurdere om vi skal starte en metodisk prosess og eventuelt innkalle til møte med foresatte. Vi mener at vi ved å tydeliggjøre normen og kravet til tilstedeværelse så tydelig for elevene, at vi forbereder dem på det arbeidslivet de vil møte når de er ferdig på skolen.
Det som bekymrer meg er hvordan ungdomsskolene følger opp fraværet. Det er nok litt forskjellig, og jeg er veldig interessert i å høre om erfaringer derfra. Den kjennskapen jeg har til ungdomsskolen gir i allefall meg grunn til bekymring for hvordan man tenker om oppfølging av fravær. Når en elev er borte fra undervisninga på ungdomsskolen, er kravet at de har med melding om at de har vært borte når de kommer tilbake! Hvilken logikk er det? Jeg regner med at skolen allerede vet at eleven har vært borte! Elevene i ungdomsskolen tar ofte buss, eller går hjemmefra etter at foresatte har gått på jobb. Da er det vanskelig for foresatte å følge opp dersom eleven velger å bli hjemme. Eller om det skulle ha skjedd noe. Foresatte tror at eleven er på skolen, men kanskje ligger vedkommende nederst i trappa etter et fall.. Dersom skolen da hadde rutiner for å ringe elev og foresatt, ville man kunne fange opp slike ting.
Så er jo det selvsagt unntakene, men jeg er like bekymret for de elevene som begynner å skulke skolen. Dersom man ikke fra første dag følger tett opp og viser at man bryr seg, kan dette fraværet bare bli større og større. Og jo flere ganger man skulker og finner ut at det går bra, jo lettere er det å skulke neste gang.
Her mener jeg ungdomsskolene har en stor jobb og gjøre, og kanskje noen allerede har gode rutiner som de kan dele med andre!!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar