Dominans – utadvendt, sikker i sosiale situasjoner og hvor
ofte en er engasjert i forsøk på å vinne innflytelse.
Prestasjonsmotivasjon – drivet mot å prestere, konkurrere,
utmerke seg, nå nye mål! Klar sammenheng mellom dette og ledelsesorientering!
Særlig klar – ledelsesorientering og konstellasjonen høy prestasjonsmotivasjon
og lavt behov for sosial støtte(uavhengighet).
Aktivitets og energinivå – Effektiv ledelse er forbundet med
høy energi og aktivitetsorientering
Verbal formuleringsevne- effektiv ledelse har med presis og
klar kommunikasjon å gjøre! Klare og stabile relasjoner mellom verbal
formuleringsevne og effektiv ledelse(for viktige argumenter og saksforhold,
koalisjonsdannelse).
Tror i allefall de hjemme kan kjenne seg igjen i punktet om aktivitets og energinivå!! Så må jeg nok jobbe mer med "selvtillitt", "saksekspertise", og "kognitiv kompleksitet".. Godt det er lenge igjen av studiet!
Men hva er likheten/forskjellen mellom god leder og god lærer?
SvarSlettDet er vel sansynligvis en del likhetet mellom en god leder og en god lærer. De skal begge motivere, skape entusiasme og lede andre. Så i den direkte praktiske utøvelsen er det vel mange likhetstrekk.
SvarSlett