Debatten om lekser kommer med jevne mellomrom opp i media og vi diskuterer stadig dette med skolen, med venner og på jobben. Mange mener det er viktig at elevene bruker tid på lekser for å forbedre skoleresultatene og for å innøve gode arbeidsrutiner.
Lekser er en pålagt oppgave for elevene når de er ferdig på skolen for dagen og etter min mening lite læringsfremmende spesielt sett i lys av all den frustrasjon det ofte fører til i hjemmet. Hvem har vel ikke opplevd å sitte timesvis med et frustrert barn og forsøkt å få leksene gjort. Samtidig som man skal lage midadg og haste avgårde til fotball eller musikkspillingen....
Lekser skal i utgangspunktet være mengdetrening på ulike temaer som elevene har lært på skolen, og ikke en forlenget skoledag fordi skolen ikke makter å gi den opplæringa den skal. Det skal ikke være opp til mor og fars kunnskapsnivå om leksene blir godt fulgt opp eller ikke. Det er skolens ansvar å lære barna, og vårt ansvar og sørge for at ungene kommer seg til skolen forberedt, til tiden og med det utstyret de trenger.
For meg er lekser kun en kilde til frustrasjon og en medvirkende årsak til at ungene tidlig blir lei av skolen.
Gi barna den fritiden de trenger og sørg for at læringsarbeidet skjer det det hører hjemme. På skolen!
Som om jeg skulle sagt det selv! Få debatt! Det er så vanskelig å snakke med både foreldre og lærere om dette temaet. Mange foreldre mener det er foreldrenes ansvar at barna lærer å lese og skrive, og mange lærere mener det er skolens ansvar å gi barna sosial kompetanse. Dette må jo være misforstått? Sosial handlingskompetanse er foreldrenes ansvar. Ferdigheter som lesing, skriving og regning for å kunne lære er skolens ansvar. Hver sin kompetanse og hvert sitt ansvar, dette bør vel både foreldre og lærere akseptere og respektere?
SvarSlettJeg er enig. Lekser øker forskjellene.
SvarSlettSamtidig ser jeg at lekser gir rom for kommunikasjon mellom elever og foreldre. Ofte dårlig kommunikasjon dessverre, men samtidig gir det foresatte et innblikk i hva barnet gjør på skolen. I noen familier vil det ikke bli dialog rundt middagsbordet der mor eller far naturlig interesserer seg for barnas skolehverdag hvis ikke det er forventet at man følger med. Og jeg tror det er utrolig viktig at foreldre viser interesse. Hvordan kan vi skape en kultur uten lekser, men der foreldre og barn likevel snakker mye om liv og læring på skolen?
Er enig i at lekser gjør at de flinke blir enda flinkere - og dermed er med på å skape forskjeller. Men vil ikke det å droppe lekser gjøre at de flinke ikke blir fullt så flinke - og vil ikke det samtidig også være en svekkelse av skolen?
SvarSlettNei, jeg mener tvert i mot. Jeg tror vi bør gjøre skolen god nok og interessant nok for alle og lekser valgfritt. Det vil medføre at de som ønsker å gjøre en ekstra innsats selvsagt har muligheten for det. Samtidig vil de som synes lekser bare er et slit, ikke får det til og som kanskje ikke har foresatte som har muligheter til å følge opp i like stor grad, kanskje opplever skolen som litt mer allright og at de da gjør litt ekstra innsats på skolen. Det er for mange vanskelig å komme seg gjennom skolen og for enkelte vil det nok også kreve en innsats hjemme dersom man ønsker å oppnå de aller beste resultatene. Jeg mener allikevel det må være opp til den enkelte og deres foresatte å velge.
SlettMen så vidt jeg forstår så må forslaget ditt innebære at du mener at elvene bør bruke mindre tid på skolearbeid - og vil ikke det nødvendigvis føre til at de som arbeider bra (og det er jo mange av de i skolen - noen synes kanskje til og med det er morsomt med fag) i dag vil lære mindre. (for nå å være litt konservativ her:-)
SlettOg så er det dette med å gjøre "skolen god nok og interessant nok for alle" - har du oppskriften der så blir du nok rik.
Den oppskriften må nok hver skole finne selv, og jeg tror faktisk det er en del skoler som også i stor grad gjør det.
SlettNår det gjelder lekser og tid, mener jeg det må være opp til den enkelte hvor mye tid utover skoledagen, man vil jobbe med skolearbeidet. Jeg tror ikke det automatisk er en sammenheng mellom tid brukt til lekser og resultat på skolen. Det er det kanskje for de sterke som setter pris på skolen og leksene. Men for den store gruppa som daglig sitter flere timer på kvelden uten å få til noe som helst uten om krangling med foreldre, har tiden brukt til lekser motsatt effekt. Krangling, oppgitthet, mer misfornøyd med skolen og enda mer lei av å gå dit.
En annen effekt av lekser er jo at det binder opp tid for lærerne, som de ellers kunne brukt til å planlegge "den gode undervisningen". Jeg forutsetter at når man pålegger lekser, skal disse rettes og kommenteres for å gi elevene veiledning på om de har gjort riktig og hva de kan forbedre seg på(selv om jeg vet at det er veldig varierende hviklet etterabreid lekser får fra lærer).
Så tenker jeg jo at lekser har denne effekten: De som ikke skjønner det, lærer ikke mer, de blir bare frustrert(hvis man ikke skjønner russisk, spørs det på om man blir bedre av å skulle lese mer russisk hjemme..)
Nei, la elevene ha en arbeidsdag på skolen og la de ha fri hjemme(så de som ønsker det, lese litt ekstra). Akkurat som vi som er arbeidstakere(i hverfall gjelder det meg) ikke forventer å måtte jobbe noe særlig mer enn arbeidstiden vår :-)