tirsdag 28. februar 2012

Orden og atferdskarakter - en vanskelig vurdering!

Når elevene begynner på ungdomsskolen, skal de vurderes med karakter i orden og atferd. Kommunene og fylkeskommunen skal utarbeide ordensreglement og det er kun opp mot dette reglementet elevene kan vurderes i orden og atferd. 

Karakterene som skal brukes er god, nokså god og lite god. I utgangspunktet har alle elevene karakteren god, men kan settes ned dersom det er grunnlag for det, sett opp mot ordensreglementet. Skolen skal da vurdere elevens brudd på reglementet og se på gjentatthet og alvorlighetsgrad. Skolen skal alltid varsle eleven og foresatte ved fare for nedsatt karakter(dersom det ikke er så alvorlig at karakteren umidelbart settes ned).

Så kommer det som er mest interessant og som etter min mening gjør det hele litt komisk:
Når man skal vurdere om eleven skal settes ned i orden eller atferd, skal det" takas omsyn til føresetnadene eleven har"(Opplæringsloven § 3-5). Det vil si at to elever som roter like mye, kan få to forskjellige karakterer i orden! Det ene kan få god og den andre nok så god, og det er den eleven med best forutsetninger som får nok så god! Jeg skjønner ikke logikken og det kan da ikke være sånn at det er bedre å rote selv om man har rota masse gjennom hele barneskolen? Og hvordan skal en arbeidsgiver forholde seg til dette ved ansettelse? Velge den som har god? I tillegg er det fryktelig vanskelig for skolen å vurdere forutsetningene til eleven. Er spesialundervisning en grunn? Er en diagnose en grunn?
Det som i allefall er klart, er at skolene må ha klare og tydelige ordensreglement slik at elevene og foresatte kjenner kriteriene for ordens og atferdskarakteren!

1 kommentar:

  1. Einig i at skulane må ha eit ansvar for å ha eit klart ordensreglement slik at elevane veit kva dei har å fohalde seg til. Når det gjeld føresetnadane til elevane synes eg det er viktig å ta hensyn til dette. Ein elev som kjem frå eit "møblert hjem" med foreldre som følgjer opp, har eit betre utgangspunkt enn ein elev som t.d. bur med ein far som er rusa og som ikkje følgjer opp lekser etc. Det er forventa at eleven frå det "møblerte hjemmet" har med seg skrivesaker, matpakke og gymtøy. Kan vi forvente det same av den andre eleven? Når det er tid for å setje karakterar i orden og atferd, synes eg at det bør definitivt takast hensyn til føresetnadane til elevane. Orden og atferd seier noko om gangs menneskje. Vår oppgåve som skule er å hjelpe alle elvar fram til å bli gangs menneskje.

    SvarSlett