onsdag 15. februar 2012

Tett oppfølging av elever fra ungdomsskolen og over i videregående

Driver i disse dager og intervjuer elever på Vg2 som vi har fulgt fra 9 klasse og fram til i dag. Dette er elever som er identifisert etter spesielle kriterier som går på karakterer og fravær. Dersom de treffer på visse kriterier er de i den gruppen elever som er overrepresentert i forhold til frafall fra videregående skole. Gjennom innsamling av data har vi systematisert og analysert båder karkterutvikling, fraværeutvikling og hvilke tiltak som har vært iverksatt for disse elevene. Foreløpige resultater tyder på at ungdomsskolen ikke klarer å motvirke at elever får mer fravære fra 9 til 10 klasse. Det er ingen tydelige funn på om karakterene går opp eller ned. Videre ser det ut til at elevene, når de kommer til videregående, har en positiv utvikling når det gjelder både karakterer og fravær. Jeg intervjuet elever i dag som hadde redusert fraværet fra 43 dager første halvår på Vg1 til 2 dager første halvår Vg2. Dette er en fantastisk utvikling og det blir spennende å se om vi kan finne ut noe om hva som gjør at de oppnår sånne resultater. Et par gullkorn fra i dag: "jeg er mye mer på skolen nå fordi alle tar skolen mer seriøst- er ikke så kult å skulke aleine veit du"! "Hva jeg husker best fra ungdomsskolen.... Nei det må jo være at rektor aldri var der det da"! Jeg spurte om de husket noen lærer spesielt og da svarte en "nei... eller jo forresten, vi hadde en vikar en gang! Han var skikkelig masete, ga seg ikke før vi hadde gjort det vi skulle og da følte jeg jo liksom at jeg måtte gjøre noe da...".

Jeg tror noe av nøkkelen ligger i færre elever i klassen, tettere oppfølging og mer praktisk tilrettelegging.
Prosjektet skal avsluttes våren 2013 og jeg gleder meg til å fortsette disse intervjuene med ungdom som av ulike årsaker har hatt en trøblete skolegang, men som bøyer nakken, står på og ser framover mot læretid og jobb etter videregående skole.

1 kommentar: